söndag 6 februari 2011

Resultat

MITT LIV FÖRE OCH EFTER ATLASPROFILAX
(Brev från en AtlasPROfilax-klient)

För ungefär sex år sedan var jag med i en krock, jag satt i fram på passagerarsidan och den bil jag satt i blev träffad snett framifrån och snett bakifrån, båda gångerna på förarsidan. Det var tre bilar inblandade i krocken, två av dem blev bärgade direkt till skoten från olycksplatsen. Förutom det var det en ganska odramatisk krock, ingen av de inblandade blev skadade. Jag var den enda som fick följa med ambulansen tillbaka till Norrtälje sjukhus akut för att kolla så att jag inte fått en chock och sedan också för att röntga nacken då de trodde att jag kanske fått en spricka i nackkotan.
Röntgen visade ingenting och jag nöjde mig med det, under de närmaste månaderna märkte jag ingen förändring men efter ca fem-sex månader började nacken bli "trött" och utsliten. Jag köpte specialkudde att sova på för att inte vakna med stel nacke och koncentrera mig när jag inte kunde vila huvudet och nacken mot någonting utan var tvungen att hålla upp det i flera timmar i sträck utan avlastning. Jag hade även svårt att sitta i bil, buss och på tåg när jag endast kunde ha nacken i ett läge och inte alternera för att avlasta.
Ändå har jag aldrig sökt hjälp för detta, tyckte inte att det var tillräckligt allvarligt och då röntgen inte hade visat någon spricka efter krocken antog jag att det var mina egna "spöken" som orsakade detta.

Så hörde jag min tränare, Marie Keller, prata om en behandling hon gjort och utbildning för denna behandling som hon själv skulle genomgå och utifrån hennes berättelse blev jag riktigt inspirerad och tänkte att det kanske skulle kunna hjälpa mig. Jag fick en tid som "försökskanin" under utbildningen som ägde rum här i Norrtälje och genomgick då behandlingen.
Behandlingen genomförs med hjälp av ett redskap vilket masserar atlaskotan till sin rätta plats, och direkt när redskapet plockats bort från min nacke kände jag hur varenda muskel i hela nacken slappnade av.

Jag gick hem ifrån behandlingen och målade två garderober i den lägenheten jag skulle flytta till, sen spenderade jag nästan två dygn i sträck framför datorn, under två dagar flyttade jag och bar tunga kartonger i massor av trappor och sist men inte minst opererade jag halsen 5 dagar efter behandlingen vilket inneburit tre dagar i sängläge för mig. Och jag har inte känt av nacken en enda gång!!

Nacken är inte ett problem för mig längre, och det är så underbart att jag inte kan tro på att det är sant. Jag bara väntar på att det ska klicka till och att jag får ont igen, men det händer inte! Hade verkligen inte kunnat tro att det skulle hjälpa mig så mycket som det har gjort, och jag är verkligen tacksam mot Marie som gav mig chansen att få testa på denna behandling och se att det verkligen fungerade.
//Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar