söndag 28 november 2010

Föredrag Väddö Folkhögskola

17 November höll jag ett föredrag om AtlasPROfilax-metoden på Väddö Folkhögskola. Det var en man som fått sin atlas korrigerad av Py i Göteborg som kom till mig på återbesök då det blev närmast för honom eftersom han idag går på Väddö folkhögskola och jag har min mottagning i närheten.

Han tog vid ett senare tillfälle med sig en kvinna till min mottagning som då också korrigerade sin atlaskota. Därefter fick jag en inbjudan av mannen att komma och hålla detta föredrag på skolan där de båda studerar.

Det blev ganska många frågor och en fråga som ofta dyker upp är;
Om denna metod nu gör så stora positiva förbättringar och människor till och med kan bli helt återställda efter många år av smärta och ingen har kunnat hjälpa dessa människor tidigare, varför är då denna metod inte mer känd än vad den är? Och varför finns det inte fler atlasprofs i Sverige?

Mitt svar; Vi som är utbildade atlasprofs gör så gott vi kan, vi ställer ibland upp på att hålla föredrag, ställer ut på mässor, bloggar, sätter ut annonser, tidningar gör repotage om oss osv.
När jag gjorde min utbildning i Juni 2010 till atlasprof fanns det bara 2 st atlasprofs i hela Sverige, nu ett halvår senare är vi 6 st, så vi ökar och det kommer att bli fler. Men man måste ju börja nånstans.

En annan orsak kan vara att utbildningen är fruktansvärt dyr och hela avgiften ska betalas i förskott, detta är det inte många som är villiga eller ens har möjlighet att kunna göra.

Man ska också ha arbetserfarenhet och utbildningar inom massage och hälsa INNAN man blir atlasprofs men man måste också ha haft besvär själv och blivit bra med denna metod. Det kan jag säga har hjälpt mig otroligt mycket av att få ha gått igenom allt själv. Utan de erfarenheterna skulle det vara nästintill omöjligt att hjälpa andra människor med denna metod och veta vad dom har och kommer att få gå igenom.

Det är alltid svårt att komma med något som är nytt, atlasprofilax är stort utomlands men sånt här tar sin tid. Människor är skeptiska och när man får höra att något är riktigt bra skulle man kunna tro att det skulle bli succé direkt, men tvärtom så kan en del människor bli ÄNNU mer skeptiska då bara för att det låter för bra för att vara sant. Minns ni när akupunkturen kom till Sverige? Det gick inte så lätt och det tog sin tid innan det blev accepterat.

Något som skulle vara bra, är om människor som gjort atlasprofilax gick ut i tidningar och berättade om sina erfarenheter.

Jag brukar även få frågan; Varför jobbar inte läkare med det här?
Svar; Vi jobbar enbart på musklerna och när det gäller muskulära dysfunktioner så har läkarna inte alls samma kompetens som en massageterapeut. Eftersom vi jobbar på musklerna, är det då inte mer logiskt att en massageterapeut utför atlasprofilax? Och för det andra så är tyvärr många läkare inte för alternativmedicin.
Sen har de ett starkt samarbete med läkemedelsindustrin som självklart vill sälja sina produkter, och hur är det - får läkare provision för utskrift av läkemedel??

Det finns fler svar men jag hoppas att detta räcker för stunden, jag kommer att fortsätta att skriva om metoden och svara på frågor så hör gärna av dig om det är något mer du undrar över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar